Monday 15 August 2011

Oh Virgin Media Ku...

Udah sebulan di teratak baru sebelum berangkat pulang ke TanahMelayu lg 9bln. Zaman teknologi ni jika rumah tidak berinternet memang rasa bosan agaknya, sebab semua maklumat di hujung jari. Nak beli barang hanya order online, infact boleh home delivery lagi. Just dengan hanya tambah beberapa pound, masa jimat x payah nak drive or pilih2 barang. Menarik kan.....

Operator internet ni banyak juga di UK seperti Virgin Media, BT, Talk2, Sky dan lain2 lagi. Namun aku memilih utk pakai Virgin Media sebab dia virgin la kot. Masa tu kami mencari notebook, kebetulan VM offer free notebook bg package 20Mbps+TV+phone dgn bayaran GBP35 pound per month. Apa lagi bila compare dgn 10Mbps x banyak sangat beza, so better register 20Mbps. Dapat la sebijik Netbook yg kecik, yg dilanyak oleh bdak2 ni..... okla. Kalau tidak dekat GBP200 juge utk beli NetBook. Itu permulaan cite...

Tentang servis, emmm!!!! so far memang best. Berdesup aje bila download. Unlimited plak tu kan. N3 berkongsi pasal customer service, yg patut kita tiru. Memang best ade problem je, just call pasti support dia tip-top. Dulu kat rumah lama, selalu juga intermitent selepas 7bln pakai. Report then dia dtg, rupanya level noise terlalu tinggi. So dia adjust SNR dah ok...no problem at all.

Tadi pun ade juge report, pasal tv guna remote x leh adjust volume. Dia kata we will replace with new remote, it will take 5-7days. Rasa customer service di divert ke India mcm cite Slumdog Millionaire...... emmm!!!!, cakap pun susah nak faham. Then report plak kata broadband x stabil, dia remote ke router dan adjust on the spot. Peh!!! bukan impress about technology but SOP dia solve problem.

Di TanahMelayu, aku report kat TM. Hampir 10x baru nak dtg rumah itu pun jenuh bertekak dlm phone. Bila modem rosak u sendiri kena bawa ke kedai Telekom. Peh!!! punye la payah kan jadi customer d tanahair. Bagi aku bagaimana kite nak keluar bersaing dgn Telco yg lain. Adakah ini hasil penswastaan TM after lebih 20thn. May be TM sama canggih dr segi pembelian peralatan komunikasi tetapi bila masuk aspek customer service masih amat dan terlalu jauh ke belakang. May be ade rakyat yg menggunakan khidmat AXIATA dpt beri komen perkhidmatan di Indonesia, Sri Lanka, Bangladesh and Cambodia...... Knape jadi begini, sebab policy customer right kita x kuat. Pengguna aje kena... even negara yg declare as islamic country.

Penswastaan bertujuan utk memberi kita lebih kompetitif&effisen di pasaran global, tapi jika kita masih di takuk lama di sebabkan u get it too easy & u don't really care u might loose ur market share since backup by gomen. Itu dah kira monopoly yg x bertempat padaku.....cuba renungkan. So better new appointed CEO nanti turun2 ke bawah mcm rancangan 'UnderCover Bos'. Baru tau u all punye servis mcm mana...

No comments:

Post a Comment