Monday 14 November 2011

Our Future Genetic

Ahad lepas sempat berborak dengan Emily mummy Mills ketika kami menonton perlawanan bolasepak antara Summertown Tigers vs Kennington. A few weeks ago, sempat juga berborak dgn husband beliau dan teringat ingin bertanya sesuatu.

Your husband speak Arabic.
Yes, of course.
He worked in Middle East a few years back or....
Nop, he is a Palestinian. 
Oh really!!!!
His mother is British.
So your also can speak Arabic?
No, unfortunate. But I can read several phrases or word related to my work
(She is a supervisor for Phd student in Department Art University of Oxford)

Perbualan terhenti seketika,...........

Fikiran aku merayau teringat minda yg tiba2 teruja utk memikir sesuatu mengenai 'Our Future Genetic'. Might be generasi d masa hadapan, dunia menjadi semakin kecil dan umat manusia akan bertebaran ke negara2 lain utk mencari kerja. Peluang or kesempatan ini memberi ruang kepada new structure of genetic terhasil daripada perkahwinan campur. Suatu ketika nanti pasti cucu or cicit aku akan bermata biru or teramat sepet disebabkan hasil perkahwinan ini. Ia akan memberi suatu impak baru kpd structure DNA yg terbentuk....

Kacau juga minda aku, mungkin penangan Oslo sedikit membuka utk terfikir perubahan keturunan. Sebelum ini aku tidak pernah terfikir sedalam ini, mungkin bila anak2 teruna aku semakin membesar mendorong aku berfikiran sebegini. Selalunya bila aku berfikir sedemikian pasti ade impak di masa hadapan, seumpana bila aku menyuarakan ketidakpuasan hati aku terhadap PM ke-5 mengenai dasar Islam Hadari sementara di other half of him mempromosikan 'Pakaian Kebaya'......... betul2 tidak selari. Bila aku komplen kpd uncle aku yg agak rapat juga dgn PM ke-5 teruk aku dikerjakan. But itu adalah hasil penilaian dan pemerhatian aku...... but selepas PRU12, jelas apa yg d minda aku juga bermain d kotak pemikiran pemuda2 di masa itu.

Berbalik kpd perubahan genetik ini tidak mustahil, dan di Tanh Melayu pun telah berlaku kpd golongan2 elit. Namun perspektif ini perlu dilihat dlm aspek yg lebih luas bagi mengelakkan kisah Natrah berlaku semula. Ini perlu diperhalusi dan di beri pertimbangan sewajarnyanya bahawa dunia ini kembali ke landasan kejadian Adam&Hawa.

No comments:

Post a Comment