Monday 16 January 2012

Good Society vs Foreign Affairs

Ni nak sambung sikit citer semasa pergi program bersama Oxford United FC, berdasarkan sembang2 dissatisfaction di atas layanan terhadap youth player Summertown Tigers. Mat Saleh ni memang kuat juga complain but dlm masa yg sama cakap belakang or mengumpat juga tak ketinggalan. Org dok kata, kat kampung2 di Tanah Melayu aje berlaku, but itu sebenarnya lumrah kehidupan manusia. Kat sini pun kuat juga....

Dipendekkan cerita, semasa lunch diberi kepada setiap player, terdapat HaM yg dihidang. In fact selepas aje keluar dr bilik tersebut Aliff telah memaklum kpd aku. Indeed, aku telah maklum kepada beliau berulang-ulang semenjak menjejak kaki di UK. Keluar aje dia terus berbisik

... ade HaM tadi ayah. 
Kau termakan ke......
Aliff makan buah & air saja.
Ok, jawabku. 

Sebenarnya waktu itu aku telah beli kebab utk bekalan kami ber4. Keluar aje aku terus suruh dia jamah kebab sebab nanti lambat lagi nak balik. Habis aje dimakan kebab kambing tu, apabila dah kautim x yah mkn sayur...

Selepas beberapa hari, aku seperti biasa menghantar Aliff ke training. Di akhir sesi tersebut, terdapat parents yg betul2 tak puas hati terhadap layanan Oxford United terhadap anak mereka.

Perbualan mereka:-

You know they serve HaM without informing us, no vegetarian food is served...kata sorang lady tu
What happen if there is an Arab in those session... tambah ayah sorang player
They should aware all those things..... tambahnya

So bayangkan berapa consent Mat Salleh ini, yg dikatakan oleh seorang sahabat they have very good society BUT their foreign affairs that create so many tensions to the other part of the world.

Itu perkara2 yg aku dpt pelajari sepanjang berada di sini yg tinggal hanya beberapa bln. Semoga demografi muslim di UK terus berkembang....

No comments:

Post a Comment